Brev:
Madindtag ift alder? - 10 mdr.
16. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Madindtag ift alder? - 10 mdr.
Hey Helen.
Kaya er nu blevet 10 måneder, hun skal starte i dagpleje 1/6 og jeg er stille og roligt startet arbejde igen:-) dejligt.....
Efter en gang maveinfektion med en del opkast er vi kommet helt ud af den daglige rytme... Det største problem jeg ser i dét er, at når hun skal sove til formiddag og til eftermiddag nægter hun at falde i søvn medmindre at hun får en flaske med mælk i barnevognen... Hjælp jeg synes ikk det er skide fedt og især ikke nu hvor hun snart skal i dagpleje.
Hun er generelt meget meget glad for sin mælk i flasken og får faktisk 3 flasker i løbet af dagen.
Formiddag: 100ml at sove på
Eftermiddag: 100ml at sove på
Aften: 200ml som godnat flaske..
Vi har i en lang periode kæmpet omkring hendes måltider.. Hun har ikke rigtig ville indtage fast føde andet end hvis hun har siddet med en kiks, riskage, agurk eller gulerod, hvilket hun så er rigtig glad for.. Men det mætter jo ikke.
Med hensyn til rugbrød har hun heller ikke ville spise siden hun var syv måneder.. har prøvet alt pålæg, men ligeså snart hun har fået det lidt ind i munden blir det spyttet ud igen, så det har vi holdt en lille pause med.
Nu er hun så begyndt at sidde med små hapser selv kun med smør hvilket hun spiser rigtig flot og faktisk en hel skive af gangen. Alligevel er jeg lidt bekymret om hun nu får det næring som hun har brug for.
Hendes dag ser således ud:
Vågner kl 7:00
8:00 får diverse grød (fuldkornsgrød,flerkornsgrød eller yogurt grød) hvilket hun tager ca 6 skefulde af, er så nu begyndt at supplere med et halvt stykke rugbrød med smør.. hertil drikker hun en stor kop vand.
10:00 formiddagslur med flaske i barnevognen (100-150ml)
11:00 vågner og leger, får somregel en kiks, agurk. riskage, eller et stykke frugt.. Riskage og kiks spiser hun men frugt og agurk blir spyttet ud igen.
12:00-13:00 frokost som består af rester fra aftenen før eller noget glas mad som spagetti eller noget kylling med kartoffel og gulerod.. her spiser hun måske igen 6-8 skefulde og drikker vand til.. (vil så prøve at give hende rugbrød til middag efter hun har fået lidt af det andet)
14:00 eftermiddagslur med flaske i barnevognen (100-150ml)
15:00 vågner og blir tilbudt frugtmos, igen 6-8 skefulde og diverse ting at sidde og spise selv.
18:00 aftensmad hvilket faktisk er hendes hovedmåltid, der spiser hun rimelig godt synes jeg.
19:00-19:30 flaske med 200ml
Hun er begyndt at være meget ked af det når hun kommer i seng, hun falder først til ro hvis en af os sidder og nusser hende lidt på ryggen til hun sover..... er det en dårlig vane eller har hun mon bare et stort tryghedsbehov i øjeblikket??
Hun er også begyndt at vågne omkring kl 3:00 om natten hvor vi så tager hende ind til os, ellers falder hun ikke til ro igen..
Ellers så virker hun glad og tilfreds..
Hvordan ser hendes mad indtag ud i forhold til hendes alder synes du??
Kærlig hilsen
Helle